گرافیک اسپکتروم - برنامه نویسی بیسیک ...
کامپیوتر اسپکتروم در مقایسه با کامپیوترهای دیگر از نظر گرافیک و رنگ در سطح پایینی قرار دارد . حتی کامپیوتر کمودور از این نظر یک سروگردن از اسپکتروم بالاتر است . اما علیرغم این ضعف سخت افزاری ، اسپکتروم با ارائه چند دستور خوب دست شما را در طراحی شکلهای گرافیکی باز گذاشته است در حالی که در بیسیک کمودور نمیتوان به راحتی از حالت گرافیکی استفاده کرد ، بطوری که کشیدن یک دایره یا یک خط ، مستلزم نوشتن یک برنامه بیسیک نسبتاً بلند بوده و در ضمن سرعت کار بسیار پایین است . در این مقاله پس از توضیحی مختصر درباره دستورات گرافیکی اسپکتروم ، چند برنامه بیسیک ارائه میکنیم تا با تایپپ و اجرای آنها نمونه هایی از کارهای گرافیکی کامپیوتر اسپکتروم را مشاهده کنید ..
در کامپیوتر اسپکتروم دستوراتی که مربوط به اعمال گرافیکی هستند عبارتند از : CIRCLE , POINT , DRAW , PLOT که در زیر به توضیح تک تک آنها میپردازیم:
دستور PLOT :
این دستور برای قرار دادن یک نقطه در یک محل دلخواه از صفحه تصویر بکار می رود . همانطور که میدانید ، صفحه تصویر اسپکتروم از نظر گرافیکی به 256 نقطه در طول و 176 نقطه در عرض تقسیم می شود . مبدا مختصات نقطه (0و0) در گوشه پائین ، سمت چپ قرار گرفته است و نقطه (175و255) در گوشه بالا ، سمت راست واقع است .
فرمت این دستور PLOT X,Y است . بنابراین برای قرار دادن نقطه ای به مختصات طولی 50 و مختصات عرضی 30 در صفحه از دستور PLOT 50,30 استفاده میکنیم .
دستور DRAW :
این دستور بمنظور کشیدن خط و کمان مورد استفاده قرار میگیرد و فرمت آن :
DRAW DX,DY
ویا
DRAW DX,DY,A
است . کار کردن با این دستور مستلزم دقت در دادن پارامترهای DX و DY است . این دو پارامتر مختصات آخرین نقطه خط را مشخص نمیکنند ، بلکه معین کننده طول خط از نظر طول و عرض هستند . این دستور خط و یا کمانی میکشد که نقطه ابتدایی آن ، آخرین نقطه گذاشته شده در تصویر بوده و نقطه انتهایی آن DX واحد از نظر طول و DY واحد از نظر عرض با اولین نقطه فاصله دارد . در واقع DX اختلاف طولی و DY اختلاف عرضی آخرین نقطه و اولین نقطه خط میباشد . به عنوان مثال اگر میخواهید خطی رسم کنید که مختصات او لین نقطه آن (10و30) بوده و مختصات آخرین نقطه آن (50و160) باشد باید از دستور زیر استفاده کنیم :
PLOT 30,10: DRAW 130,40
دستور PLOT 30,10 برای قرار دادن اولین نقطه در مختصات (10و30) بکار رفته است و دستور DRAW 130,40 برای کشیدن کل خط مورد استفاده قرار میگیرد .(160-30=130 , 50-10=40)
اگر این دستور را بدون آخرین پارامتر (A) بکار ببریم (بصورت DRAW DX,DY) در اینصورت خط کشیده شده یک خط راست خواهد بود ، اما اگر آخرین پارامتر را حذف نکنیم (بصورت DRAW DX,DY,A ) در اینصورت بجای خط مستقیم ، کمانی با زاویه A کشیده خواهد شد .
دستور POINT :
این دستور برخلاف دستورات دیگر تغییری بر روی صفحه تصویر ایجاد نمیکند و تنها تست میکند که آیا در محل مشخصی از صفحه ، نقطه ای به رنگ متن وجود دارد یا خیر . در صورت مثبت بودن جواب ، دستور POINT عدد 1 را برمیگرداند و در صورت منفی بودن جواب با عدد صفر برمیگردد .
فرمت این دستور بصورت : POINT (X,Y) میباشد . برای مثال اگر میخواهید ببینید که آیا در مختصات (50و100) ، نقطه ای به رنگ متن (INK) قرار دارد یا خیر باید از دستور زیر استفاده کنید .
PRINT POINT (100,50)
در اینصورت اگر در این مختصات ، نقطه ای به رنگ متن وجود داشته باشد ، عدد 1 و در غیر اینصورت عدد صفر بر روی صفحه چاپ خواهد شد .
دستور CIRCLE :
این دستور همانطور که از نامش پیداست ، برای کشیدن دایره بکار میرود و فرمت آن بصورت CIRCLE X,Y,R می باشد که X,Y به ترتیب مختصات طولی و عرضی مرکز دایره بوده و R شعاع دایره می باشد . برای مثال اگر میخواهید دایره ای به مرکز (50و100) و به شعاع 30 رسم کنید باید از دستور زیر استفاده کنید :
CIRCLE 100,50,30
اکنون به چند نمونه برنامه بیسیک می پردازیم :
***********************
چند برنامه خیلی جالب با استفاده از دستورات آموزش داده شده در این مقاله موجود میباشد که بدلیل طولانی بودن ، فرصت تایپ آن وجود ندارد ، ولی از روی مجله عکسبرداری شده و آن برنامه ها بصورت فایلهای تصویری در اختیار دوستان علاقمند قرارخواهد گرفت ... همین چند برنامه ، بخوبی نشان میدهد که بیسیک اسپکتروم ، زبانی ایده آل برای آموزش برنامه نویسی میباشد ، بنظر من امروزه هم اگر کسی بخواهد برنامه نویسی را بصورت جدی دنبال کند باید حداقل زمانی را صرف آموزش بیسیک این دستگاه محبوب نماید ... همچنین برای افراد دیگر شاید بد نباشد برای تفنن و مشغولیت ذهنی هم که شده برنامه هایی را با بیسیک این دستگاه یا امولاتور آن امتحان و اجرا کنند ...