راهنمای زبان بیسیک آمیگا - قسمت اول
در این بخش ، قسمت اول از راهنمای کامل بیسیک آمیگا را ارائه میدهم :
*****
ویژگیهای خاص بیسیک آمیگا
مفسر بیسیک آمیگا به زبان اسمبلی نوشته شده و بنابراین حافظه کمی را اشغال کرده است (80 کیلوبایت)
بیسیک آمیگا از این جهت یک بیسیک استاندارد است که اغلب برنامه هایی را که در ماشینهای دیگر به زبان بیسیک مایکروسافت نوشته شده اند را اجرا میکند .
سادگی توسعه برنامه
مثل کلیه زبانها ، بیسیک آمیگا نیز همواره در حال رشد ، تغییر و پیشرفت است . آمیگا مفسر بیسیک خود را با ویژگیهای جدید همچنان مطابق با نیازهای روز نگهمیدارد . در این کتاب برخی از جدیدترین ویژگیهایی که شما در این گونه از زبان بیسیک خواهید یافت وجود دارد ، کلیه این ویژگیها بطور کامل در بخش مرجع این راهنما تشریح شده اند .
پشتیبانی برنامه های کاربردی آمیگا
بیسیک آمیگا ابزار مورد نیاز شما برای نوشتن برنامه هایی را فراهم میکند که شبیه برنامه های نوشته شده برای آمیگا هستند و مثل آنها هم کار میکنند ، این ابزارها بویژه اگر شما برنامه نویسی باشید که میخواهد برنامه های کاربردی برای آمیگا نوشته و بفروشید مهم هستند . این امر نیز حقیقت دارد که برنامه های کاربردی مهم مانند بیسیک مکینتاش ، و بیسیک آی بی ام ، بسادگی قابل انتقال به آمیگا هستند .
وجود مزیت ماوس
با تابع mouse برنامه بیسیک شما میتواند ورودی ماوس را قبول کرده و به آن پاسخ دهد . تابع mouse ، مختصات فلش ماوس را در حالتهای گوناگون نشان میدهد (دکمه چپ بالا - دکمه چپ پایین)
دستور menu
برنامه های شما میتوانند فهرستهایی به سبگ آمیگا را که بوسیله دستور menu در بیسیک ایجاد شده است را نشان دهند . این دستور ، فهرستها را باز و بسته میکند و موضوعات داخل فهرست یا تیترهای آن را پررنگتر نشان میدهد . اگر مایل باشید میتوانید فهرست خود را جایگزین فهرست بیسیک کنید تا به برنامه خود چهره کاملا سفارشی بدهید .
ویژگیهای پرتوان زبان
بیسیک آمیگا دارای ویژگیهای پرتوانی است که به برنامه های شما قابلیت انعطاف میبخشد ، این ویژگیها عبارتند از :
دستورات بلوک
دستورات if- then else به برنامه شما اجازه میدهد که در خلال اجرای برنامه تصمیم گیری نماید به این ترتیب شما میتوانید بعد از then دستوراتی را در یک یا چند سطر بیاورید .
زیر برنامه ها
در بیسیک آمیگا نوشتن زیربرنامه هایی که متغیرهای محلی خود را دارند مجاز است . با استفاده از زیربرنامه ها شما میتوانید کتابخانه ای از روتین بیسیک بسازید که میتوانند در برنامه های مختلف استفاده شوند ، شما میتوانید این کار را بدون توجه به تکرار شدن نام متغیرها در برنامه اصلی انجام دهید . کاربران عزیز وبلاگ کمودور-آمیگا دات بلاگفا دات کام میدانند که در آن زمان بیسیک های رایج در آی بی ام gw-basic و quick basic بودند که هر دو این بیسیک ها فاقد اینگونه امکانات و دستورها بوده اند .
دستور shared
این دستور اجازه میدهد که متغیرها بین برنامه اصلی و زیربرنامه هایش مشترک باشند .
امکان استفاده از اعداد صحیح
بیسیک آمیگا دارای امکان استفاده از هر دو نوع عدد صحیح 16 و 32 بیتی میباشد .
امکان استفاده از اعداد اعشاری
آمیگا شامل امکان استفاده از هر دو نوع عدد اعشاری 32 و 64 بیتی میباشد .
احتیاجی به شماره سطر نیست
سطرهای برنامه احتیاجی به شماره سطر ندارند . نسبت دادن برچسب (لیبل) به بلوکهای موجود به شما اجازه میدهد که سریعا نقاط کنترل برنامه خود را ببینید .
لیبل های حرفی - عددی
لیبلهای حرفی - عددی در سطرها که با یک حرف شروع میشوند اجازه استفاده از لیبلهای با مفهوم برای ساده تر شدن خواندن و ایجاد تغییرات در برنامه شما را فراهم میکنند .
فایلهای با دسترسی ترتیبی و اتفاقی
هر دو نوع فایل با دسترسی ترتیبی و اتفاقی قابل ایجاد هستند . ایجاد فایلهای ترتیبی آسان است ، در حالیکه فایلهای اتفاقی به هنگام کار قابل انعطاف و سریع هستند .
ورودی و خروجی RS232 مستقل از دستگاه و ترمینالهای موازی
با استفاده از دستورات مرسوم کار با فایل روی دیسک در بیسیک آمیگا ، شما میتوانید هم ورودی و هم خروجی را از صفحه تصویر ، صفحه کلیدها ، چاپگر خطی و RS232 و ترمینالهای موازی هدایت کنید . شما میتوانید چاپگر خطی یا صفحه تصویر را براحتی باز کردن یک فایل روی دیسک ، برای خروج با کنید .
ویژگیهایی که به آمیگا جلوه میبخشند
تعدادی از ویژگیهای بیسیک آمیگا ، قابلیت رنگ ، گرافیک ، تصاویر متحرک و صدای آمیگا را فزونی میبخشند که عبارتند از :
تولید موسیقی همزمان شده با چهار کانال ، با استفاده از دستورات sound - wave
ایجاد گفتار مفهوم با استفاده از دستورات translates - say
قابلیت ذخیره و نمایش دوباره تصاویر موجود در صفحه با استفاده از دستورات get - put
دستورات تکمیلی گرافیک مثل : paint - area - areafill - circle/line
قابلیت ایجاد تصاویر متحرک یا انیمیشن ، با استفاده از دستورات object ، ویراستار شکل (object editor) و تابع collision
قابلیت استفاده از زیربرنامه های نوشته شده به زبان ماشین بوسیله دستورات library - declare
صفحه نمایش و پنجره های متعدد با استفاده از دستورات window - screen
فهرستهای pull - down از بیسیک و برنامه های کاربردی
کلیه این توابع به همراه جزئیات ، تحت عنوان دستورات مربوطه در بخشهای آینده تشریح خواهند شد . بعضی از توابع خلاصه در زیر شرح داده شده اند :
دستورات sound - wave
برنامه های نوشته شده به زبان بیسیک آمیگا میتوانند برای بازی و موسیقی صدا تولید کنند و یا اصوات هشدار دهنده به استفاده کننده را ایجاد نمایند . دستور sound صدایی را با فرکانس ، دوره تناوب و اندازه مشخص منتشر میکند ، اگر استفاده کننده بخواهد ، این صدا میتواند یکی از چهار صوت تعریف شده بوسیله خود او باشد .
دستور wave به شما اجازه میدهد که شکل موجهای پیچیده خود را به هر یک از صوت ها منتسب نمایید .
sound - wave میتوانند برای برنامه های شما تنوع وسیعی از اصوات موسیقی ، از پیچیدگی یک گروه موزیک چهارنفره تا صدای ساده سوت فراهم نمایند .
دستورات circle - line
circle - line دستورات قابل انعطافی هستند که در کارهای گرافیکی استفاده میشوند . دستور line بین دو نقطه یک خط رسم میکند . نقطه ها میتوانند بصورت محلهای نسبی یا مطلق بیان شوند . با اضافه کردن B به دستور line ، میتوانید یک چهارضلعی بکشید . اضافه شدن BF به دستور line داخل چهار ضلعی را به هر رنگ در میآورد . دستور circle از روی مرکز و شعاع داده شده ، یک دایره یا قوس یا بیضی رسم می کند . رنگ دایره کاملا به دلخواه شماست . دستور تکمیلی دستور aspect وجود دارد که نحوه اندازه گیری شعاع را مشخص میکند و شما میتوانید از آن برای رسم بیضی های متنوع استفاده کنید .
دستورات scroll - put - get
دستور get گروهی از نقطه ها را از روی صفحه در یک آرایه ذخیره مینماید . و به این ترتیب شما میتوانید یک عکس از تصویر گرافیکی را در حافظه ذخیره نمایید . عبارت put آن آرایه را بر روی صفحه برمیگرداند ، عبارت scroll به شما اجازه میدهد که یک قسمت از صفحه را تعریف کرده و به اندازه دلخواه و در جهت دلخواه آن را حرکت دهید .
ویراستار شکل object editor
بیسیک آمیگا ویراستار شکل را عرضه میکند که برنامه ای است نوشته شده به زبان بیسیک . این برنامه به شما اجازه خلق تصاویری از اشیا را میدهد که برای استفاده در تصاویر متحرک در برنامه های کاربردی بیسیک مورد استفاده دارند .
این مقاله بخش اول راهنمای استفاده از زبان بیسیک آمیگا بود که به کاربران عزیز وبلاگ عرضه شد ، امیدوارم که مورد پسند دوستان واقع شده باشد . بزودی فصل دوم از این راهنمای آموزشی تقدیم حضور شما دوستان خواهد گردید .